De lessen

1-op-1 (Yoga) Coaching

Voor meer info over Yoga Coaching of Privé lessen klik hier

Mindful Wandelles 

Klik hier voor meer info

Stevig Stappen Wandeling

Klik hier voor meer info

Hatha Alignment Yoga

De Hatha Alignment lessen worden gegeven vanuit het gedachtegoed van de klassieke Hatha Yoga en naar het principe van Critical Alignment Yoga. Deze laatste is een praktische yogavorm gericht op het uitlijnen van het lichaam. Terug naar de natuurlijke en oorspronkelijke stand van het lichaam. Hierbij wordt uitgegaan van de botstructuur, de verbindingen hiertussen en de bewegingsdoorgifte hiervan. Door het creëren van lengte en kracht in de (houding-)spieren zal er meer bewegingsvrijheid en ruimte ontstaan. 

Door deze praktische benadering ontwikkel je binnen de Hatha Alignment lessen meer lichaamsbewustzijn en ervaar je hoe je de opgebouwde spanning in jou lichaam kan verlagen, oplossen en voorkomen. Binnen deze lessen zal er gebruik worden gemaakt van ondersteunde materialen als stripjes, riemen, rolletjes en hoofdstandbankjes. Door de holistische benadering van deze les komen alle spiergroepen aan bod dmv van zowel liggende, zittende als staande houdingen.

Rug-Nek-Schouder Yoga (Hatha Alignment Yoga / RNS)

Evenals de Hatha Alignment les wordt ook de Rug-Nek-Schouder les gegeven vanuit het Critital Alignment principe. De houdingen (asana’s) in deze les zijn specifiek gericht op het vrij en soepel laten bewegen van rug, nek en schouders. Lengte geven aan de bewegingspieren, kracht opbouwen in de houdingspieren en zo de wervelkolom flexibel maken (houden) staat centraal in de rug-nek-schouder les. Hierdoor wordt de doorstroom van zuurstof/voedingsstoffen naar het hoofd, armen en handen bevordert en de ademcapaciteit vergroot. Binnen deze lessen zal er gebruik worden gemaakt van ondersteunde materialen als een wervelkolomstrip en evt riemen, rolletjes en hoofdstandbankjes. Deze les zal overwegend bestaan uit zittende en liggende houdingen.

Gezien het veelvuldig gebruik van smartphones, tablets, laptops etc. zijn onze dagelijkse bewegingen meer en meer naar voren gericht geworden wat onze ademstroom oppervlakkig maakt en de spanning in nek en rug doet toenemen.

Deze Rug-Nek-Schouder les is een absolute weldaad voor je lichaam en kan meer worden gezien als therapieles. 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alleen bovenstaande lessen staan op het rooster van de Weekend School. Onderstaande lessen staan momenteel niet op het rooster.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hatha Alignment Up Class

 

Een vast onderdeel in de Up Class les is de hoofdstand op het bankje en of de klassieke hoofdstand. Daarnaast zullen er diverse gevorderde & omgekeerde houdingen (asana's) gedetailleerd worden bekeken vanuit het Critical Alignment gedachtengoed.  In deze les is veel aandacht voor het gebruik van houdingspieren ten opzichte van bewegingsspieren en voor de bewegingsoverdracht in het lichaam. Ook is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en correctie. Hierdoor leer je het gebruik en de mogelijkheden van jouw lichaam beter kennen en krijg je meer inzicht in de mentale/fysieke onderliggende patronen.

Deze les is geschikt voor mensen met meer yoga ervaring en die gedetailleerde aan de bewegingsoverdracht en of blokkades/beperkingen in hun lichaam willen werken.

Deze les is een mooie aanvulling op de Hatha Alignment Yoga les.

Yin / Yang Yoga

Hoewel binnen een yogales altijd zowel Yin als Yang houdingen worden beoefent ligt de nadruk binnen de Yin /Yang Yoga les meer op het verschil tussen Yin en Yang en het ervaren van de overgang hier tussen. De bewuste overgang van actie (yang) naar rust (yin) laat je een diepe ontspanning in je lichaam ervaren.  

Waar de Yang houdingen zich meer kenmerken door krachtige en doorbewegende houdingen kenmerken de Yin houdingen zich meer door het naar binnenkeren en de overgave aan hetgeen zich op dat moment aandient.

De Yin Yoga houding worden gedurende langere tijd aangehouden ( 3-6 minuten) en werken hiermee dieper in op het bindweefsel en de gewrichten.

De les zal globaal bestaan uit drie delen en aanvangen met een zachte doch krachtige serie Yang houdingen waarna we overgaan naar de rust en verdieping van de Yin houdingen. De les zal worden afgesloten met een lange meditatieve eindontspanning.  

Yoga Nidra

Yoga Nidra, ook wel ‘slaapyoga’ genoemd, is ontspannen op het diepste niveau!

Je lichaam zal tijdens Yoga Nidra aanvoelen alsof het slaapt terwijl je geest wakker, alert en bewust zal blijven. Yoga Nidra brengt je in de diepste staat van ontspanning waarin je alleen in je diepste slaap komt, de staat waarin we verwerken en herstellen. Eén sessie staat gelijk aan de verwerking binnen 3-4 uur slaap. Yoga Nidra verhoogd je weerstand, je intuitie, het werkt stressverlagend, het kan helpen bij slaapproblemenen en depressieve gevoelens en nog veel meer..

Yoga Nidra is bijzonder makkelijk te beoefenen gezien je languit ligt in een comfortabele houding. Terwijl jij je heerlijk liggend laat meevoeren en wegdrijven is je mind in staat van verwerken, loslaten en nieuwe verbindingen aan het maken zodat jij je na afloop weer helder, opgeladen, positief en vrij van spanning zal voelen.

Yoga Nidra is voor iedereen, of je nu wel of niet goed in je vel zit, het is voor een ieder die op zoek is naar diepe diepe diepe ontspanning..

‘Een krachtige en rustige geest in een sterk en soepel lichaam’

Om patronen te doorbreken, die veelal in een heel leven zijn opgebouwd, gaat het binnen yoga niet alleen om een goede balans tussen lengte en kracht maar ook om de kracht van herhaling. Zo zal je veelal wekelijks een ander thema of ritme herkennen binnen de lessen welke op elkaar aansluiten. Op deze manier maken we niet alleen gebruik van de kracht van herhaling maar spreken we ook alle spiergroepen binnen het lichaam aan.

Kom en ervaar het zelf!